Fotomarketing toegelicht, want wat is dat nou eigenlijk?!
Fotomarketing, wat is dat nou eigenlijk?!
[one_half] We merken dat fotomarketing een niet helemaal begrepen begrip is. Wanneer je op feesten en partijen het begrip en al haar facetten uitlegt wil het niet altijd duidelijk worden wat het precies inhoudt. Nou betwijfel ik of dergelijke gelegenheden geschikt zijn fotomarketing toe te lichten maar het gegeven is interessant. Hoezo weten namelijk veel vrienden, familie, kennissen en relaties niet meteen waar je het over hebt als je fotomarketing noemt, terwijl deze zelfde mensen in veel van de gevallen wel lijken te weten waar je het over hebt wanneer je over PR, communicatie of ‘gewoon’ marketing praat. Als je dan vervolgens voor die alom bekende begrippen het woordje ‘foto’ zet is het ineens een heel ander verhaal.
Voor ons, als fotomarketing enthousiastelingen, een reden te meer het begrip en haar marketingtoepassingen bekender te maken en u als marketeer, communicatiespecialist, reclamemaker of bijvoorbeeld eventmanager hierin mee te nemen.
Fotomarketing = een ‘gewone’ marketingtool
Eigenlijk is fotomarketing een tool binnen die ‘gewone marketing’ zoals bij velen wel bekend. Heel simpel beschreven zou het dan ook zijn ‘marketing door middel van een foto’. Dit beschreven te hebben zouden we deze blog hier en nu kunnen beëindigen, echter graag zetten we fotomarketing als marketingtool op de kaart en behandelen we daarom het begrip juist uitgebreider.
Zoals met iedere marketingtool kun je ook met fotografie gerichte marketingdoelstellingen behalen. Zo kan het online plaatsen van unieke foto’s meer bezoekers naar een website genereren, de activiteit van deze bezoekers kan tot in detail van het aantal clicks, downloads of social shares van de foto’s in kaart worden gebracht.
[image_with_animation animation=”Fade In” image_url=”https://photonic.nl/wp-content/uploads/2013/10/stats_fotomarketing_1.png” delay=””] [/image_with_animation] [one_half_last]
[one_half] Ook het verzamelen van gegevens is mogelijk met een foto-actie, door bezoekers hun emailadres of andere persoonlijke gegevens in te laten vullen alvorens zij hun foto online kunnen bekijken. Het gebruikmaken van fotomarketing kan ook zorgen voor meer bekendheid van uw merk, zowel tijdens- als na afloop van een evenement, bijvoorbeeld door het meegeven van een fotoprint aan bezoekers, als tastbare herinnering.
Deze doelstellingen zijn u als marketeer vast niet onbekend en vormen bij iedere marketingactie weer een uitdaging, zo ook bij fotomarketing. Nu hoor ik u bijna denken, ‘wat maakt fotomarketing dan zo uniek ten opzichte van- of in samenwerking met andere marketingtools?’
Blijf ons via deze blog volgen dan nemen we u mee door de wonderschone wereld van fotografie, marketing en diens effectiviteit voor de alom bekende marketingdoelstellingen. Aan het einde van de reeks is fotomarketing en al haar unieke facetten net zo bekend voor u als ‘gewone marketing’ vast al is!
Kunt u niet wachten tot die tijd? Bekijk dan alvast onze cases ter inspiratie. Veel plezier! [one_half_last]