Sophie is promo-fotograaf voor Photonic: ‘Ogen dicht is een no go!’
Even voorstellen:
Sophie de Gruyter (20): Stagiair en promo-fotograaf bij Photonic.
‘Een foto maken is meer dan alleen op een knopje drukken’Sophie, wat doe jij bij Photonic?
Ik doe een afstudeeronderzoek naar klanttevredenheid voor een beter imago. Het is mijn laatste en derde stage. Naast mijn onderzoek werk ik ook gewoon mee op kantoor. Ik ben druk met het uitbreiden van het personeelsbestand, voer feedbackgesprekken na opdrachten, maak callsheets en doe veel planning. Maar ik mag ook mee ‘buiten spelen’ en op pad als promo.
Wat doet een promo?
Promo betekent promotioneel fotograaf, ik ga voor Photonic naar verschillende evenementen om daar foto’s te maken. Dat kan zijn op een personeelsfeest van een bedrijf, maar ook bij grote evenementen zoals ABN AMRO Tennistoernooi. Zo kom ik op plekken waar ik anders niet zou komen.
De ene keer fotograferen we als Vipshots, de andere keer met een green screen. Bij Vipshots loop je met een camera rond en print je de foto ter plekke. Als we een green screen neerzetten staan we op een vaste locatie, waar mensen langs lopen. In het begin moet je even promoten, maar als het eenmaal loopt staat er snel een rij.
Wat vind je er zo leuk aan?
Bij grote evenementen vertegenwoordig ik als fotograaf dat event, dat merk. Ik werk dan voor Photonic, maar tegelijk ook voor andere bedrijven. Photonic wordt ingehuurd door een ander bedrijf. Het doel van de foto is om naamsbekendheid te creëren. Door de foto’s te delen op sociale media komen de bedrijven daar voorbij. Dat is meer de marketing kant van het werk.
Was je voor je stage al bezig met fotografie?
Foto’s maken vond ik altijd al leuk, maar ik deed het niet heel vaak. Door mijn werk bij Photonic ben ik er anders tegenaan gaan kijken. Door vaker te fotograferen wordt het steeds leuker, omdat je weet hoe je een goede foto moet maken. Ik neem nu vaker een camera mee naar feestjes en verjaardagen. Ik ben nu heel anders met fotografie bezig.
Wat heb je geleerd?
Ik ben nu zo’n 25 keer op pad geweest voor Photonic. Doordat ik overal kom en nieuwe mensen ontmoet heb ik geleerd om makkelijk op mensen af te stappen. Je moet namelijk wel een beetje sociaal zijn voor dit werk. Bij personeelsfeestjes spreek ik in het begin de mensen aan, maar op een gegeven moment weten ze dat je er bent en dan komen de gasten naar jou toe voor een foto. Bij zakelijke evenementen is dat anders, dan moet je assertiever zijn en meer sturen. Gasten zijn dan minder amicaal, dus ik vraag dan altijd of ze iets dichter bij elkaar willen gaan staan, anders passen ze niet op de foto.
Het is echt meer dan alleen op een knop drukken en de foto maken. Je moet overal op letten: compositie, scherpte en staat iedereen er wel leuk op. Het is het leukst om uit de hand te fotograferen, want dan ben je echt meer bezig met fotografie.
Wanneer is foto echt gelukt?
Een foto is goed gelukt als mensen leuk lachen, de compositie mooi is en de foto scherp. Dan denk je: dit is een goede foto! Groepjes fotograferen is wel lastiger, want er is altijd iemand die even wegkijkt of de ogen dicht heeft. Maar dat kan echt niet. Ogen dicht is een no go! Dan zeg ik: we maken even een nieuwe!
Wat is de leukste foto die je ooit gemaakt hebt?
Mijn leukste foto was op de kerstborrel van Marktplaats. Het thema was Broadway, dus iedereen was verkleed. Ze hadden erg hun best gedaan. Er liep een Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, maar ook de cast van De Kleine Zeemeermin. Zij waren ontzettend leuk verkleed als Koning Triton, Botje en Sebastiaan.
Wie zou je nog eens willen fotograferen?
Dat is makkelijk: de koning en de koningin. Om hun goed op de foto te krijgen moet je ze denk ik gewoon benaderen als normale mensen. Een leuke foto is namelijk het belangrijkst!
Voor mensen die nu geïnteresseerd zijn: hoe kan je promo worden?
We zijn altijd op zoek naar mensen, dus meld je vooral aan als je het leuk lijkt. We hebben een jonge groep fotografen, allemaal studenten. Het is een uniek bijbaantje!